Kampania "Czytaj! Zobacz więcej" i figlarny uśmiech Pauliny Holtz |
W poniedziałek rano na stronie kultura.gazeta.pl trafiłam na ciekawy tekst o przewrotnej kampanii społecznej "Czytaj! Zobacz więcej". Współtwórcami projektu są firma Bibliocreatio (tworząca książkowe kolekcje na zamówienie) i Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego. Pomysł został zrealizowany z okazji Światowego Dnia Książki, który będziemy obchodzić 23 kwietnia.
W przedsięwzięciu udział biorą znani i lubiani. Do czytania książek zniechęcają: Andrzej Seweryn, Hubert Urbański, Tomasz Kammel, Joanna Brodzik, Paulina Holtz, Michał Szpak, Alicja Resich-Modlińska i Michał Żebrowski. Przedstawiają najczęstsze wytłumaczenia nieczytania i stereotypy na temat książek. Jak można przeczytać na portalu kultura.gazeta.pl: Spot jest zabawny, bo i argumenty przytaczane przez występujące w nim osoby brzmią absurdalnie np. "Czytałeś? Nie jedź..."
Filmik jest oczywiście dowcipem, ale uderza w naszą polską mentalność. Od wieków uwielbiamy robić to co jest zakazane. Może więc zamknąć biblioteki, księgarnie? Wprowadzić listę ksiąg zakazanych? Czy wtedy chętniej sięgalibyśmy po książki? Niestety niektórzy zbyt dosłownie odbierają tego typu reklamy. Ci co czytają zrozumieją aluzje, ci co od zadrukowanego papieru stronią, poczują się urażeni albo potraktują kampanie jako potwierdzenie swojego punktu widzenia.
Spot prawdopodobnie był inspirowany amerykańską kampanią "Please Don't Vote", pozornie zniechęcającą do glosowania.
Świetny spot, bardzo życiowy! Trochę śmieszny, trochę przygnębiający. Mam nadzieję, że komuś przemówi do rozumu.
OdpowiedzUsuń